7.2: Medieret kommunikation og medialisering
- Medialisering forenkler, konkretiserer, intensiverer, polariserer og personificerer. Undersøg forskellige danske mediers for deres brug af netop medialisering i deres dækning af de aktuelle nyheder eller af den samme aktuelle historie, som I kan finde ved at kigge på disse mediers websider. Brug dette skema, og evt. de nævnte medier, som en hjælp til at sammenligne danske medieres brug af medialiseringen. I den forbindelse er det en god idé at overveje, om jeres opmærksomhed på en nyhed fx på de sociale medier (TikTok, Instagram, Snapchat, facebook, Twitter) - kan skyldes nogle af de elementer, som vi finder i medialiseringen.
- Efter jeres undersøgelse skal I diskutere, hvad der kan forklare den måde som medierne (medierer) kommunikerer deres budskaber ud - herunder deres brug af medialiseringen (hvad kan forklare denne udvikling - kan det handle om at få opmærksomhed? Og hvorfor er det i så fald afgørende for medierne at få opmærksomhed - og hvem vil de egentlig gerne have opmærksomhed fra?)