Luk Samfundet OpLuk Samfundet Op
3.4: Thomas Ziehe – kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
  • Først spørges der i klassen - hvor mange ser eller har set reality-tv? Resultatet skrives op i procent på tavlen. Dernæst læses artiklen ”Jeg bingewatcher reality-tv, når jeg får chancen” af Pernille Kjeldgaard Christensen, dr.dk d.17.11.2019. Du finder artiklen her. Besvar følgende spørgsmål, mens du læser artiklen:
    • Hvad er reality-tv?
    • Hvad undersøger Pernille K. ved sig selv?
    • Hvorfor ser hun og alle os andre reality-tv?
  • Hvilke faglige begreber fra Thomas Ziehe kan bruge til at forklare, hvorfor vi er så vilde med reality-tv? Se eventuelt instruktionsfilm med Ziehe.
  • Undersøg med en siddemakker eller en gruppe, hvordan I bruger Instagram, Snapchat, TikTok, Twitter, Facebook osv. Forsøg, at bruge Ziehes centrale faglige begreber som kulturel frisættelse og formbarhed, men forsøg også at bestemme hinandens profilerne ud fra om de er udtryk for subjektivisering, ontologisering eller potensering. Husk at jeres forskellige profiler på de sociale medieplatforme kan have forskellige formål.
  • Læs denne korte artikel fra TV-Syd af Sophie Dupont fra d.3.2.2020 vedr. temauge i uge 6 i 2020 afholdt af Sex og Samfund, som havde fokus på kropsidealer. Diskuter i grupper efter I har læst artiklen. Link til artiklen findes her.
  • Hvorfor sætter Sex og Samfund fokus på kropsidealer? Hvad ønsker Sex og Samfund at opnå med diskussioner om kroppen og udseende? Hvorfor spiller krop, køn og seksualitet så meget i vores senmoderne samfund?
  • Hvilken rolle spiller krop, kropsidealer, kropsbevidsthed og seksualitet i jeres liv. Forsøg at bruge Thomas Ziehes begreber - men også gerne Anthony Giddens faglige begreber i jeres diskussion. Se eventuelt instruktionsfilmene med Ziehe og Giddens.
  • Diskuter om Ziehes identitetsreaktionsmønster, ontologisering er noget enestående nyt for mennesker i det senmoderne samfund, eller om vi mennesker altid har haft brug for at tro på, at der er en mening med vores liv? Se eventuelt instruktionsfilm med Ziehe.
  • ​​​​​​​Se figur 3.5. Undersøg, hvilken af de tre identitetsreaktionsmønstre der passer bedst på dig. Du skal kunne forklare, hvordan det konkret kommer til udtryk i dit liv.